Грамматика. Сборник упражнений для школьников (без таблиц) - korshu.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
Сборник задач и упражнений по математике,5 класс М. Мнемозина,2008 2 185.88kb.
Сборник упражнений для студентов 2 курса специальностей 030701. 2 293.67kb.
Ассоциация Гимназий Санкт-Петербурга 17 3492.97kb.
Отраслевая физико-математическая олимпиада школьников «Росатом» вошла... 1 27.26kb.
Методические рекомендации по организации самостоятельной учебной... 2 259.29kb.
Классный час для школьников 5-х классов "С людьми живи в мире, а... 1 59.97kb.
Иванова И. П., Бурлакова В. В., Почепцов Г. Г. И 20 Теоретическая... 19 4987.86kb.
Всероссийская олимпиада школьников по основам безопасности жизнедеятельности... 3 642.4kb.
Всероссийская олимпиада школьников по искусству (мхк) методические... 1 269.13kb.
Тренинги, деловые игры 1 116.62kb.
Учебно-методический комплекс По дисциплине «Страноведение» для студентов... 5 452.78kb.
Л. В. Котова, Н. В. Плотникова деловой английский язык для медиков... 1 148.52kb.
Инструкция по работе с сервисом «sms-платеж» 1 218.94kb.

Грамматика. Сборник упражнений для школьников (без таблиц) - страница №1/40


Грамматика. Сборник упражнений для школьников (без таблиц).


Ю. Б. Голицынский

Примечание: красным цветом указаны номера упражнений по сборнику «Грамматика: Ключи к упражнениям.»  -  4-е изд., СПб.: КАРО, 2003.

Артикль

Запомните следующие правила.

Перед каждым нарицательным существительным должен стоять артикль.

Если вы не употребляете перед существительным артикль, вы должны уметь объяснить, почему.

Артикль не употребляется, если перед существительным стоит притяжательное или указательное местоимение, другое существительное в притяжательном падеже, количественное числительное или отрицание «по» (не «not»).

Упр. 1. Вставьте артикль, где необходимо. (1)


1. This is___book. It is my___book. 2. Is this your___pencil? — No, it isn't my___pencil, it is my sister's___pencil. 3. I have___sister. My___sister is___engineer. My sister's___husband is___doctor. 4. I have no___handbag. 5. Is this___watch? — No, it isn't___watch, it's___pen. 6. This___pen is good, and that___pen is bad. 7. I can see___pencil on your___table, but I can see no___paper. 8. Give me___chair, please. 9. They have___dog and two___cats. 10. I have___spoon in my___plate, but I have no___soup in it.

Упоминая предмет впервые, мы употребляем перед ним неопределенный артикль а(аn). Упоминая этот же предмет вторично, мы ставим перед ним определенный артикль the.

E.g. This is a book. The book is interesting.

Упр. 2. Вставьте артикль, где необходимо. (2)


1. This is___tree. ___tree is green. 2. I can see three___boys. ___boys are playing. 3. I have___bicycle. ___bicycle is black. My___friend has no___bicycle. 4. Our___room is large. 5. We wrote___dictation yesterday. ___dictation was long. 6. She has two___daughters and one___son. Her___son is___pupil. 7. My___brother's___friend has no___dog. 8. This___pencil is broken. Give me that___pencil, please. 9. She has___ball. ___ball is___big. 10. I got___letter from my___friend yesterday. ___letter was interesting.

Неопределенный артикль a (an) может употребляться только с исчисляемыми существительными, стоящими в единственном числе. Перед неисчисляемыми существительными или существительными во множественном числе неопределенный артикль опускается. Определенный артикль the употребляется как с исчисляемыми, так и с неисчисляемыми существительными, как с единственным, так и с множественным числом.

E.g. This is a book. The book is interesting.

исчисляемое в единственном числе

This is meat. The meat is fresh.

неисчисляемое

These are books. The books are good .

множественное число


Упр. 3. Вставьте артикль, где необходимо. (3)


1. This is___pen. ___pen is red. 2. These are pencils. ___pencils are black. 3. This is___soup. ___soup is tasty. 4. In the morning I eat___sandwich and drink___tea. 5. She gave me___coffee and___cake. ___coffee was hot. ___cake was tasty. 6. Do you like___ice-cream? 7. I see___book in your___hand. Is___book interesting? 8. She bought___meat,___butter and___potatoes yesterday. She also bought___cake. ___cake was very___tasty. We ate___cake with___tea. 9. This is my___table. On___table I have___book, two___pencils,___pen and___paper. 10. This is___bag. ___bag is brown. It is my sister's___bag. And this is my___bag. It is___yellow.

Запомните следующие словосочетания, в которых артикль не употребляется:

at school, at home, at work

Упр. 4. Вставьте артикль, где необходимо. (4)


1. I have two___sisters. My___sisters are___students. 2. We are at___home. 3. My___brother is not at___home, he is at___school. 4. My___mother is at___work. She is___doctor. 5. I am not___doctor. 6. I have no'___sister. 7. He is not___pilot. 8. I have thirty-two___teeth. 9. He has___child. 10. She has two___children. Her children are at___school. 11. Is your father at___home? — No, he is at___work. 12. Where is your___brother? — He is at___home.

Если перед существительным употребляется прилагательное, оно стоит между артиклем и существительным.

E.g. This is a book. This is a good book.

Упр 5. Вставьте артикль, где необходимо. (5)

1. We have___large___family. 2. My granny often tells us___long___interesting .. stories. 3. My___father is___engineer. He works at___factory. ___factory is large. 4. My___mother is___doctor. She works at___large___hospital. She is at___work now. 5. My___aunt is___teacher. She works at___school. ___school is good. My___aunt is not at___school now. She is at___home. She is drinking___tea and eating___jam. ___jam is sweet. I am at___home, too. I am drinking___tea and eating___sandwich. ___sandwich is tasty. 6. My sister is at___school. She is___pupil. 7. My cousin has___big___black___cat. My cousin's___cat has two___kittens. ___milk, too. cat likes___milk. ___kittens like


Упр. 6. Вставьте артикль, где необходимо. (5)


1. I am___engineer. 2. My___son is___pupil. 3. He is___good___pupil. 4. This is___house. 5. This is my___pencil. 6. You have some___pencils, but I have no___pencil. Give me___pencil, please. 7. I like your___beautiful___flower. Give me___flower, please. 8. My___mother is at___home. She is reading___interesting___book. 9. My___father is not at___home. He is at___work. He is___doctor. He is___good___doctor. He works at___hospital. ___hospital is large.

Часто, даже упоминая предмет впервые, мы тем j не менее употребляем перед ним определенный артикль:

а) если упоминаемый предмет является единственным в мире

E.g. The sun is shining brightly.

в) если этот предмет является определенным по ситуации

E.g. Put the book on the table.


Упр. 7. Вставьте артикль, где необходимо. (6)


1. What's___weather like today? —___weather is fine. 2. ___sun is yellow. 3. ___sky is grey today. 4. ___earth is___planet. 5. We had___English lesson yesterday. ___teacher asked me many___questions. ___questions were difficult.

4. Where is your___brother? — He is at___home. He is in his___room. He is sitting at___table. He is doing his___homework. ___homework is difficult. 5. Our___cat is sitting on___sofa. 6. It is very dark in___room. Turn on___light, please. 7. Nick went into___bathroom, turned on___water and washed his___hands.


Упр. 8. Вставьте артикль, где необходимо. (7)


1. This is___good___book. Take___book from___table. Put this___book into___bookcase. 2. ___weather is fine today. ___sky is blue. ___sun is shining brightly in___blue___sky. 3. This is___boy. ___boy is at___school. He is___pupil. This___boy is my___brother's___friend. He has___cat, but he has no___dog. He likes his___cat. He gives___cat___milk every day. 4. Yesterday I received___letter from my___friend. ___letter was interesting. 5. We live in___big house. I like___house very much. 6. Are you___worker? — No, I am___student.

Кроме того существует огромное количество так называемых «застывших словосочетаний,» в которых артикль употребляется или отсутствует традиционно. Эти словосочетания приходится заучивать наизусть.

Запомните следующие конструкции.

There is a___Where is the___?

Запомните также следующие предложения:

The (book) is on the (table). Ho: The (book) is on a little (table)1


Упр. 9. Вставьте артикль, где необходимо. (8)


1. Where is___cat? —.. cat is on___sofa. 2. Where is___book? — .. book is on___shelf. 3. Where are___flowers? —___flowers are in___beautiful vase. 4. Where is.. vase? —___vase is on___little table near___window. 5. Open___window, please. ___weather is fine today. I can see___sun in___sky. I can see___nice little bird. ___bird is sitting in___big tree. ___tree is green. 6. There is___little white cloud in___sky. 7. We have___large room. There is___big sofa in___room and___little lamp on___wall over___sofa. I like to sit on___sofa and read___good book.

1Существительное, стоящее в скобках, может быть любым. Прилагательное также может быть любым. Вместо предлога «on » может быть любой другой предлог иди заменяющее его словосочетание, напр, «in front of ».

Запомните следующее застывшее словосочетание:

in front

Упр. 10. Вставьте артикль, где необходимо. (9)


1. Where is___soup? —___soup is in___big saucepan on___gas-cooker. 2. Where are___cutlets? —___cutlets are in___refrigerator on___little plate. 3. There is no___bread on___table. Where is___bread? 4. There is___little brown coffee-table in our___room in___front of___sofa. 5. Where is___table in your___room? 6. There is___thick carpet on___floor in my mother's___room. 7. Is your brother at___home? — No, he is at___work. He works at___big factory. He is___engineer. 8. My sister has many___books. ___books are in___big bookcase. 9. ___weather is fine today. Let's go and play in___yard. There are many___children in___yard. They are playing with___ball.

Запомните следующие конструкции, требующие неопределенного артикля:

I have a___ This is a___ I am а___Неhasа___. That is а___ Не is а___I see а___ It is а___. She is а___

There is а___


Упр. 11. Вставьте артикль, где необходимо. (10)


1, We have___big dog. ___dog is very clever. 2. My friend has___very good computer. 3. This___boy is big. He is___student. 4. There is___very big piano in___hall. 5. This is___tree and that is not___tree. It's___bush. 6. I am___boy. I am___pupil. I learn at___school. 7. My sister is at___work. She is___secretary. She works at___large office. 8. This is___very difficult question. I don't know___answer to it. 9. Do you see___little girl with___big ball in her___hands? She is___pupil of our___school. 10. There was___beautiful flower in this___vase yesterday. Where is___flower now?

Запомните следующие застывшие словосочета ния:

in the middle in the corner to the right to the left

Упр. 12. Вставьте артикль, где необходимо. (11)


1. There is___thick red___carpet in my___room. ___carpet is on___floor in___front of___sofa. 2. Where is___table in your brother's___room? — His___table is near___window. 3. I can see___fine___vase on___shelf. Is it your___vase? 4. We have no___piano in our___living-room. 5. My___uncle is___married. He has___beautiful wife. They have___son, but they have no___daughter. 6. I can see___nice___coffee-table in___middle of___room to___right of___door. It is___black and___red. I like___coffee-table. 7. Our___TV-set is on___little___table in___corner of___room. 8. There is___beautiful picture in my father's___study,___picture is on___wall to___left of___window.

Упр. 13. Вставьте артикль, где необходимо. (12)


My aunt's flat is in___new house. There is___living-room,___bedroom,___study,___bathroom and___kitchen in___flat. ___bedroom is___large room with___two windows. ___room is light as___windows are large. There are___white curtains on___windows. There are___two beds with___large pillows on them. There are___small tables near___beds. There are___lamps on them. To___left of___door there is___dressing-table with___looking-glass on it. There is___low chair at___dressing-table. There are___several pictures on___pale green walls. There is___thick carpet on___floor. ___carpet is dark green. ___room is very cosy.

Если после конструкции there is (there are) стоит неисчисляемое существительное или существительное во множественном числе, вместо опущенного неопределенного артикля часто (не обязательно) употребляется слово « some.»



следующая страница >>